“Niemand verdwaalt op een rechte weg”

Goethe

 

Ewald Jansen

Wie is Ewald
In het kort: Ik ben Ewald Jansen en woon Groningen. Mijn omgeving beschrijft mij als oprecht geïnteresseerd, integer, toegankelijk en creatief. Ik ben ontwapenend en laat dit ook merken.
Naast mijn werk ik hen graag bezig met muziek, probeer ik het gitaar spelen onder de knie te krijgen, hanteer ik graag de kwast en stem ik orgels.

Mensen en muziek zijn twee grote passies van mij. En ze hebben meer overeenkomsten dan je zou denken. Ik vergelijk mensen met instrumenten. Als een instrument goed gestemd is, geeft het een mooi geluid. De omgeving heeft hier veel invloed op. Dit is bij mensen niet anders. Als de omgeving niet optimaal is, kan je ontstemd raken. Er komt misschien geluid uit, maar dit is niet optimaal. Aan mij de schone taak om samen met jou te zorgen dat de juiste tonen behaald worden. Organisaties hebben te maken met een snel veranderende omgeving. De wereld verandert en dit gaat snel. Heel snel. Het is belangrijk om aansluiting te hebben & houden met alle belangrijke partijen. Ik ben voor mijn klanten deze schakel.

Terug in de tijd
In 1995 begon ik mijn loopbaan als kwaliteitsmanager. Na een aantal jaar ging ik aan de slag als extern auditor bij een certificerende instantie. Het leuke hiervan was dat ik veel bedrijven bezocht en dus veel mensen ontmoette. Het minder leuke vond ik de statische ofwel de bureaucratische kant, de beperkingen van de normen en het feit dat ik voor mijn gevoel niet altijd voldoende toegevoegde waarde kon leveren. Want dat was mijn rol niet. Wel ontdekte ik dat kwaliteitsmanagement echt leuk kan zijn. Het is net hoe je het aanpakt.

Inmiddels had ik ontdekt wat ik het liefst doe: Mensen en organisaties helpen met hulpvragen. Ik sloeg een zijpad in en heb mij laten omscholen tot coach/counselor en psychosociaal hulpverlener. Door mijn ervaring en achtergrond, pak ik zaken net even anders aan dan de rest. Ik verbind twee werkgebieden met elkaar op geheel eigen wijze.

Gaat het goed? Jammer.
‘Goed’ is een antwoord dat ik vaak krijg als ik vraag hoe het met iemand gaat.
Mijn reactie? ‘Jammer.’
Mensen schrikken van deze reactie. Die schrik is een moment van bewustwording. Ik vraag niet naar een sociaal wenselijk antwoord. Integendeel, ik neem hier geen genoegen mee. Ik vraag hoe het écht gaat met jou of jouw organisatie . Die vraag is oprecht. En in het echte antwoord schuilt zoveel realiteit en kansen voor verbetering.

Het leuke van mijn werk is dat ik altijd bezig ben met mensen. Begeleiding en advies bij organisaties, interviews tijdens interne audits en visitaties, individuele coachingstrajecten, trainingen, noem maar op. Wat mij opvalt is dat mensen graag over hun werk vertellen. Ze zijn open over de leuke én ook de minder leuke kanten. Het is belangrijk om hier inzicht in te hebben, aangezien mensen zorgen voor kwaliteit. Tijdens gesprekken luister ik ook naar wat er niet gezegd wordt. Minstens zo belangrijk als de woorden die men uitspreekt. Ik krijg vaak te horen dat ik doortastend en communicatief sterk ben. Dit beschouw ik als een groot compliment.

Aandacht voor Kwaliteit
Qtention is een samenvoeging van Quality en Attention. Twee woorden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kwaliteit begint bij aandacht. Aandacht voor mensen, hun motieven en drijfveren. Organisatieontwikkeling gaat niet alleen om organisatorische of technische aanpassingen. Het gaat verder dan eurotekens en cijfers. De mens maakt het verschil. Is de basis. En mijn startpunt. In mijn werk word ik vaak gezien als vertrouwenspersoon. Vertrouwen is een onderschatte waarde. Het is onmisbaar. Hierbij maakt het niet uit of het gaat om collega’s onderling, leveranciers of klanten.

Samenwerking
Ik werk veel samen met Panterra Consultants, een adviesbureau uit Groningen. Kennis delen, elkaar versterken, een toegevoegde waarde creëren voor mens & organisatie, zijn zaken die centraal staan bij onze werkzaamheden. 

 

Maar nu, genoeg over mij. Ik kijk ernaar uit om jou te leren kennen.